virus corona di aceh

Bilangan pesakit di bawah pengawasan (PDP) yang meninggal di Aceh meningkat menjadi dua. Pesakit dengan inisial EY (43) diisytiharkan mati dalam rawatan di Unit Perawatan Intensif Respiratory (RICU) Hospital Umum Daerah Dr. Zainoel Abidin (RSUDZA), Rabu (25/03/2020), jam 18:40 WIB.

Jurucakap Pemerintah Aceh, Saifullah Abdulgani mengatakan bahwa pesakit meninggal akibat kegagalan pernafasan akibat mengalami pneumonia atau pneumonia akut. Beliau adalah penduduk Kabupaten Aceh Utara yang memiliki sejarah hidup di daerah transmisi virus Coona-19.

"Dia seorang penduduk Aceh Utara yang pulang dari Malaysia," kata Saifullah, dalam pernyataan yang diterima Liputan6.com, Kamis pagi (03/26/2020).


Buat masa ini, EY mati dengan status PDP. Pihak berkuasa yang berkaitan masih menunggu keputusan ujian spesimen untuk mengisytiharkan sama ada pesakit positif dijangkiti virus SARS-CoV-2 berkod.

"Kami tidak dapat menyimpulkan EY positif untuk Covid-19 atau mati akibat radang paru-paru akut, tetapi badan EY masih akan dirawat mengikut SOP badan Covid-19," katanya.

Sebelum ini, PDP corona Covid-19 dengan inisial AA (56) yang dirawat di hospital yang sama selama tiga hari dilaporkan mati pada petang Isnin (03/23/2020) dengan gejala pneunomia yang sama. Kali terakhir ia disahkan, orang yang berkenaan telah diisytiharkan dijangkiti negatif.

Untuk maklumat, sehingga Rabu pukul 16:00 WIB, jumlah PDP di Serambi Makkah berjumlah 39 orang. Sementara itu, jumlah orang yang sedang di bawah pemantauan (ODP) kini berada pada tahap 216.