Tiada sains yang lebih indah daripada sains iman.
Itulah nasihat Abu Tumin Blang Bladeh yang disampaikannya kepada kami ketika dia ingin pulang ke rumah setelah lebih dari setengah jam perhotelan ke kediamannya di Gampong Kuala Jeumpa, Blang Bladeh, Daerah Jeumpa, Daerah Bireuen, Aceh. Nasihat yang akan sentiasa berkembang di hati kita.
Pada hari itu juga kita mendapat banyak nasihat dari Abu Tumin. Seorang ulama salafi karismatik di Aceh. Murid dari lewat. Abuya Shaykh Muda Wali Al-Khalidiy.
Nasihat dan pandangannya menyentuh kita dengan mendalam. Tetapi dia masih sederhana. Pada usia lebih daripada 80 tahun, dia kelihatan sihat dan segar. Pendengarannya masih sangat jelas. Penglihatannya tajam dan pemikirannya agak jelas. Abu Tumin sendiri mengalu-alukan kamisiang kepada doa Dhuhr pada hari itu.
Tidak ada sains yang lebih cantik daripada sains iman, ia menjelaskan bahawa tidak ada sains yang dapat mengatur kehidupan manusia dan kehidupan selain dari sains iman.
"Dan pengetahuan terbaik yang dimiliki oleh seseorang adalah pengetahuan yang diperoleh semasa tempoh pendidikan," katanya.
Abu Tumin menjelaskan, sains adalah permulaan pembentukan ideologi. Menjadi asas seseorang apabila masuk ke dalam komuniti.
"Semua itu bermula dari sains."
Kerana sains iman, orang Aceh pertama kali mencapai kemuncak kemuliaannya. Sains yang menyatukan umara dan ulama. Pengetahuan sesuai dengan doa Muslim sebagaimana disebutkan dalam Al-Qur'an, "Rabbana atina fid-dunya hasanatan wa fil" akhirati hasanatan waqina "adhaban-nar."
Doa yang bermaksud bahawa Islam datang untuk mengawal kehidupan manusia dengan Tuhan dan kehidupan manusia dengan sesama manusia.
Menurut Abu Tumin, asas ini membentuk kerjasama erat antara sultan (umara) dan ulama, sehingga kita mengetahui, "Adat seperti Poe Teumeruhom, hukumnya seperti Syiah Kuala."
Poe Teumeuruhom atau nama lain dari Sultan Iskandar Muda yang melambangkan tokoh umara atau negarawan dan Shia Kuala sebagai seorang ulama yang hebat pada masa itu.
Abu Tumin sendiri, dalam bahasanya, termasuk tokoh seorang ulama yang dalam interaksinya selalu berinteraksi dengan badan-badan kerajaan dan keselamatan. Tetapi dia sendiri bukan orang kerajaan. Dia telah melakukan ini sejak muda.
Mengenai pembangunan Aceh hari ini, Abu Tumin juga mempunyai pandangannya sendiri. Menurutnya, pada masa ini Aceh belum lagi memiliki komandan yang dapat menyatukan semua komponen masyarakat Aceh. Begitu juga dengan komandan yang dapat menanamkan semula kesadaran umara atau negarawan dan ulama seperti yang diamalkan pada zaman Sultan Iskandar Muda terlebih dahulu.
"Apabila umara atau negarawan dan ulama pergi secara berasingan, masyarakat secara semula jadi akan membahagikan dan membahagikan kepada dua kumpulan," kata Abu Tumin.
"Tetapi apabila umara dan ulama sudah memiliki kesadaran untuk bersatu dalam kebaikan, maka apabila keputusan timbul, maka itu adalah keputusan umara dan ulama. Sememangnya, masyarakat tidak akan dibahagikan lagi. "
Dalam pandangannya, Abu Tumin menganggap, ulama masih mempunyai tempat di hati rakyat Aceh.
Walau bagaimanapun, disebabkan ketiadaan komander seperti yang disebutkan di atas, rakyat Aceh kini seperti orang yang tidak tahu bagaimana untuk melindungi nasib malang dan nasib mereka.
"Malakat seperti lam jaroe, nasib baik seperti droe, tetapi lagei-lagei hana ta teu'oh peutimang," kata Abu Tumin di Aceh.
"Perdamaian dengan semua perkara yang wujud di dalamnya, seperti MoU Helsinki dan LoGA adalah salah satu nasib buruk dan nasib baik yang Aceh hari ini."
Bagaimana untuk menjaga amal dan nasib baik yang telah dimiliki adalah jalan menuju Aceh yang lebih baik. Selain itu, watak rakyat Aceh dari awal hingga sekarang adalah sama.
"Sifat rakyat Aceh sebenarnya tidak pernah berubah. Apa yang telah berubah ialah perangai yang disebabkan oleh pengaruh budaya global, "kata Abu Tumin.
Beliau kemudian menyusun tiga ciri khas rakyat Aceh, yaitu: (1) Geumaseh dalam arti hana meuthen memberikan sesuatu kepada orang lain; (2) Setia dan; (3) Berani.
Sebagai ulama salafi karismatik Aceh yang dilahirkan sejak zaman penjajahan, Abu Tumin menganggap ketiga-tiga tokoh itu menjadi landasan bagi kemajuan Aceh.
"Tetapi Aceh tidak dipecah, sehingga identitasnya hilang," lanjutnya.
Abu Tumin adalah salah seorang ulama yang tidak mahu identiti Aceh hilang. Selain itu, Hindia Aceh menggunakan usaha terbaik mereka untuk menyatukan kerajaan-kerajaan kecil ke dalam Kerajaan Aceh Darussalam.
Terutama semasa Usmany Turki, Aceh Darussalam pernah mencatatkan namanya dalam senarai lima besar empayar Islam di dunia.
Abu Tumin juga tahu tentang identiti Aceh dan berusaha mempertahankannya. Beliau, bersama dengan almarhum Abu Tanoh Mirah yang juga pelajar Abuya Shaykh Muda Wali
Al-Khalidiy secara aktif memulakan dan menghidupkan kembali perhimpunan taklim antar wilayah di seluruh wilayah Aceh.
Pada masa itu dan bahkan sekarang, beliau aktif dalam mengajar di majelis taklim di hampir semua daerah di Aceh. Dari pantai timur ke barat Aceh. Mengekalkan dan menguatkan persahabatan dengan semua komponen masyarakat Aceh.
Abu Tumin, yang nama penuhnya Tgk. H. Muhammad Amin mula belajar agama dari orang tuanya di Blang Bladeh.
Seperti anak-anak lain, dia juga belajar untuk membaca dari satu teungku ke teungku lain di Aceh dan kemudian berhijrah ke Labuhan Haji untuk belajar dengan Abuya Young Shaykh Wali Al-Khalidiy.
Pelajar Abuya Shaykh Muda Wali Al-Khalidiy sendiri dikenal sebagai ulama karismatik di Aceh, seperti almarhum Abu Tanoh Mirah, almarhum Abu Aziz (Abon Samalanga), Sheikh Abu Lam Ateuk (Abu Mamplam Golek) dan almarhum Abu Ibrahim Woyla.
Setelah pulang dari Hajj Labuhan, Abu Tumin kemudian meneruskan kepemimpinan Dayah yang ditinggalkan oleh orang tuanya, Tu Muda. Dayah, yang kini mempunyai nama lengkap Al-Madinatuddiniyah Babussalam, Blang Bladeh, Bireuen, Aceh.
Walaupun status Dayah Salafiah, bagaimanapun, diploma peringkat akhir yang dikeluarkan oleh Al-Madinatuddiniyah Babussalam telah disamakan dengan Aliyah (SMA) berdasarkan keputusan dari Kepala Kantor Kementerian Agama di Kabupaten Bireuen.
"Kami menggalakkan pelajar melanjutkan pendidikan mereka ke peringkat yang lebih tinggi," katanya.
"Tetapi dengan tetap tidak melupakan sains iman yang diperolehnya dalam pendidikannya, kerana ia sama indahnya dengan sains. Asas pembentukan ideologi dan menjadi peruntukan untuk memasuki masyarakat. "
Al-Madinatuddiniyah Babussalam adalah hari pertama Salafiah dayah di Aceh untuk menggalakkan pelajarnya juga belajar di sekolah formal.
"Pada masa itu beberapa hari Salafiah yang lain masih seolah-olah tertutup dan agak sukar memberi kebenaran kepada pelajar untuk meneruskan pendidikan mereka ke sekolah-sekolah formal."
Kini, ketika bulan Ramadhan tiba, ketika pengajaran dan pembelajaran ditutup, banyak pelajar dan masyarakat umum kemudian melakukan khalut di sana. Bersihkan diri untuk mendekati Pencipta; Allah SWT.