siapa nama asli dari abdur rauf singkil--Sheikh Abdurrauf Singkil (Singkil, Aceh 1024 H / 1615 AD - Kuala Aceh, Aceh 1105 H / 1693 AD) adalah ulama Aceh yang terkenal. Beliau mempunyai pengaruh besar dalam penyebaran Islam di Sumatera dan kepulauan secara umum. Satu lagi gelaran yang terkenal ialah Teungku Syiah Kuala (Acehnese, yang bermaksud Syeikh Ulama di Kuala).
Nama lengkapnya ialah Aminuddin Abdul Rauf bin Ali Al-Jawi Tsumal Fansuri As-Singkili. Mengikut sejarah masyarakat, keluarganya berasal dari Persia atau Arabia, yang datang dan menetap di Singkil, Aceh, pada akhir abad ke-13. Pada masa mudanya, dia mula belajar dengan ayahnya sendiri. Dia kemudian belajar dengan para ulama di Fansur dan Banda Aceh. Seterusnya, beliau pergi ke haji, dan dalam proses rawatannya, beliau belajar dengan pelbagai ulama di Timur Tengah untuk meneroka Islam.
Buku beliau berjudul Umtad Al Muhtajin membuka mata kita bagaimana Sheikh Kuala membina rangkaian intelektualnya. Guru-guru beliau tersebar dari Yemen, Qatar, Aden ke dataran Hejaz. Dia belajar bukan sahaja sains "dilahirkan" tetapi juga sains "minda". Populariti beliau dalam menguasai dua sains ini melahirkan banyak karya yang masih merupakan bahan rujukan untuk para ulama dan ulama yang pandai.
Sheikh Kuala sebenarnya bukan nama asing untuk rakyat Aceh sahaja. Tetapi ia diketahui di seluruh alam Melayu dan di dunia Islan antarabangsa. Sheikh Kuala atau Sheikh Abdurauf Singkel adalah seorang tokoh Sufisme dan ahli fiqh yang dihormati. Lelaki dari Sinkel, Aceh Utara Fansur dikenal sebagai salah satu ulama yang produktif. Banyak karya-karyanya bermula dari Sufisme hingga ke fikih. Pengaruhnya sangat besar dalam perkembangan Islam di Nusantara. Tidak ada salahnya menghormati perkhidmatannya yang termaktub sebagai nama sebuah universiti di Banda Aceh.
Prof. Dr. Azyumardi Azra berkata bahawa beliau adalah salah seorang yang bertanggungjawab membuka rangkaian ulama Nusantara di dunia antarabangsa. Terima kasih kepada perkhidmatannya rakyat Indonesia kemudian memasuki jajaran rangkaian ulama dunia. Tidak salah kalau ada nama ulama besar seperti Sheikh Nawawi al Bantani, Sheikh Mahfudz At Tirimisi, dan lain-lain yang mempunyai reputasi di seluruh dunia.
Ayahnya menjadi guru pertama dalam pengetahuan agama di Dayan (Madrasah) Simpang Kanan, di pedalaman Singkel. Selepas itu, beliau melanjutkan pendidikannya di sebuah sekolah menengah di Barus (Dayan Tengku Chik) yang diketuai oleh Hamzah Fansuri. Di sekolah ini dia belajar agama, sejarah, logik, falsafah, kesusasteraan Arab / Melayu dan bahasa Parsi.
Selepas tamat pengajian, beliau melanjutkan pelajarannya di Sekolah Samudra Pasai, yang diketuai oleh Shaykh Syamsuddin Sebagai Samathrani. Ketika Syamsuddin dilantik Qadli Malikul Adil (Kadi Besar) pada masa Sultan Iskandar Muda Darma Wangsa Perkasa Alam Syah, Abdurrauf pergi ke Mekah dan berhijrah ke beberapa negara Asia Barat lain untuk meneroka pengetahuan di sana.
Sultanah Safiatuddin Tajul Alam
Sheikh Abdurauf dicatatkan sebagai mufti Kerajaan Aceh pada masa Sultanah Safiatuddin Tajul Alam (1641-1643). Dengan sokongan Raja Safiatuddin, Abdurauf memulakan perjalanan intelektualnya ke tanah suci. Banyak pusat saintifik yang dikunjungi beliau sepanjang laluan haji. Selain itu, Sheikh Abdurauf tidak belajar secara formal dengan sejumlah ulama. Pengenalannya kepada banyak tokoh ulama seperti Muhammad Al Babili dari Mesir dan Muhammad Al Barzanji dari Anatolia menjadi pencarian informal untuk pengetahuan.
Sheikh Muhammad Al Babili adalah salah seorang ulama terkemuka di zaman Haramain. Adapaun Sheikh Muhammad al Barzanji dikenali sebagai perintah sufi yang terkenal. Sheikh Abdurrauf hidup selama 19 tahun di Mekah.
Sheikh Abdurauf berkata bahawa dia mendapat banyak pengetahuan "lahir" dari Sheikh Ibrahim bin Abdullah Jam 'di Bait al faqih dan Mauza ". Melalui guru ini, beliau berkenalan dengan tokoh tarekat seperti Sheikh Ahmad Qusyaysi dan Sheikh Ibrahim al Kurani. Melalui kedua-dua Sheikh Abdurauf memperoleh sijil tarekat Syatariyah. Mengenai guru ini, Sheikh Abdurrauf memanggilnya sebagai panduan rohani di jalan Allah.
Sekitar tahun 1622 AD Abdurrauf pulang ke rumah. Dia kemudian mengajar Sekolah Syathariyah di kawasannya. Ramai pelajar datang untuk belajar. Para pelajar datang dari pelbagai wilayah di Nusantara. Antara pelajar yang paling terkenal ialah Syikh Burhanuddin Ulakan, Sumatera Barat dan Sheikh Abdullah Muhyi, Pamijahan, Jawa Barat.
Pengaruhnya sangat penting di kerajaan Aceh. Sehingga di Aceh terdapat kata-kata yang berbunyi "Adat seperti peutus Merehom, Humkom seperti Syi'ah di Kuala" berarti, "Adat berada di bawah kewenangan si (raja), sedangkan syariah (Islam) berada di bawah Syeikh Kuala. Ayat ini menerangkan betapa banyak kuasa, peranan dan pengaruh Abdurrauf dalam kerajaan ketika itu hampir sama besarnya dengan kekuatan sultan. Apabila gabungan umara dan ulama Aceh juga mencapai kemuliaan. Sementara itu Hamka, yang juga seorang ahli falsafah dan cendekiawan Indonesia moden, telah menulis beberapa kata yang dipetik oleh Fakih Shaghir, seorang ulama terkenal semasa era Perang Paderi, nenek kepada Sheikh Taher Jalaluddin az-Azhari (meninggal pada tahun 1956 pada tahun 1956) Kuala Kangsar) yang berbunyi: "Jadi saya Fakih Shaghir menerima cerita daripada saya mempunyai bapa, mengapa saya mengambil mengendalikan sains yang benar, kerana kisah ini adalah dia separuh dari kastam dan cara teratur mereka yang mengambil fatwa juga wujud. Ie adalah aulia Allah dan khutub lagi kasyaf lagi memiliki suci yaitu, di tanah Aceh yang adalah Tuan Sheikh Abdurrauf. "
Syattariyah Tariqa
Menurut Syed Muhammad Naquib al-Attas, Syeikh Syattariyah Tariq Ahmad al-Qusyasyi adalah salah seorang guru beliau. Nama Abdurrauf muncul dalam silsilah tarekat dan ia menjadi orang pertama yang memperkenalkan Syattariyah di Indonesia. Nama beliau juga berkaitan dengan terjemahan dan interpretasi Bahasa Al-Qur'an untuk karya Al-Baidhawi Anwar at-Tanzil Wa Asrar at-Ta'wil, yang pertama kali diterbitkan di Istanbul pada tahun 1884
Sebagai seorang ulama Sufism, Sheikh Abdurauf tidak boleh dipisahkan daripada perkembangan perintah Syatariyah. Hampir semua pesanan pesanan Syatariyah di Nusantara membawa ia. Tarekat ini menyebar dari Aceh ke Sumatra Barat. Kemudian berkembang di sepanjang Sumatera Selatan ke Cirebon.
Dalam Sufisme Abdurauf berpegang pada pemahaman bahawa satu-satunya bentuk penting ialah Allah SWT. Penciptaannya adalah bayang-bayang, iaitu bayang-bayang makhluk intrinsik. Walaupun bentuk intrinsik (Tuhan) adalah berbeza dari dunia bayangan (sifat), terdapat persamaan di antara bentuk ini. Tuhan melakukan tajali (rupa dalam alam). Ciri-ciri Tuhan secara tidak langsung dilihat pada manusia, dan relatif kelihatan sempurna di Insan Kamil.
Sheikh Abdurauf juga sangat tidak bersetuju dengan pemahaman wahdatul wujud. Dalam bukunya yang bertajuk Bayan Tajalli, Abdurrauf menyatakan betapa menyenangkannya seorang hamba dengan Tuhan, Khalik dan makhluk masih mempunyai makna tersendiri. Banyak kerja yang dihasilkan olehnya. Terdapat 21 buku yang ditulis yang terdiri daripada 1 tafsiran, 2 buku hadis, 3 buku fiqh dan seluruh buku Sufisme. Sheikh Abdurauf menulis dalam bahasa Arab dan Melayu. Buku penafsirannya yang berjudul Turjuman Al Mustafid diakui sebagai buku ulasan pertama yang dihasilkan di Indonesia dalam bahasa Melayu. Mir'at di Tulab fi Tahsil Ma'rifat Ahkam ash Shar'iyyah lil Malik al Wahhab adalah salah satu bukunya dalam bidang perundangan. Ia mengandungi pelbagai isu Jurisprudensi dalam Syafiie. Buku ini juga membimbing kadis di kerajaan Aceh.
Dalam bidang Sufisme, karya-karyanya termasuk Kifayatul Al Muhtajin, Daqaiq al Huruf, Bayan Tajalli, Umdat al Muhtajin dan Umdat al Muhatajin Suluk Maslak al Mufridin. Buku terakhir ini adalah karya Sheikh Abdurauf yang paling penting. Buku Umat Al Muhtajin Suluk maslak al Mufridin terdiri daripada tujuh bab. Ia mengandungi, antara lain, kandungan kenangan, sifat-sifat Allah dan Rasul-rasul dan asal-usul mistik.
Mengajar dan bekerja
Dia dijangka kembali ke Aceh sekitar 1083 H / 1662 AD dan mengajar dan mengembangkan perintah Syattariah yang diperolehnya. Terdapat ramai pelajar yang datang kepadanya dan datang dari Aceh dan bahagian lain dari kepulauan itu. Antara ulama terkenal ialah Sheikh Burhanuddin Ulakan (dari Pariaman, Sumatera Barat) dan Sheikh Abdul Muhyi Pamijahan (dari Tasikmalaya, Jawa Barat).
Kerja-kerja Abdurrauf Singkil telah diterbitkan melalui pelajarnya. Antaranya ialah:
Mir'at al-Thullab fî Tasyil Mawa'iz al-Badî'rifat al-Ahkâm al-Shar'iyyah li Malik al-Wahhab. Bekerja dalam bidang fiqh atau undang-undang Islam, ditulis atas permintaan Sultanah Safiyatuddin.
Tarjuman al-Mustafid. Ini adalah teks pertama tafsiran lengkap Al-Quran dalam bahasa Melayu.
Terjemahan Hadis Arba'in oleh Imam Al-Nawawi. Buku ini ditulis atas permintaan Sultanah Zakiyyatuddin.
Mawa'iz al-Badî '. Mengandungi sejumlah nasihat penting dalam pembangunan moral.
Tanbih al-Masyi. Buku ini adalah teks Sufisme yang mengandungi ajaran tentang martabat ketujuh.
Kifayat al-Muhtajin ilâ Masyrah al-Muwahhidin al-Qâilin bi Wahdatil Wujud. Mengandung penjelasan mengenai konsep wahadatul wujud.
Daqaiq al-Hurf. Mengajar tentang Sufisme dan teologi.
Kuburnya
Abdurrauf Singkil meninggal dunia pada tahun 1693, berusia 73 tahun. Dia dikebumikan di sebelah masjid yang dibina di Kuala Aceh, Deyah Raya, kecamatan Kuala, sekitar 15 km dari Banda Aceh.