Kisah Abu Ibrahim Woyla

Cerita Tentang Abu Ibrahim Woyla--Abu Ibrahim Woyla, adalah seorang ulama yang mengembara. Ulama ini dalam masyarakat Aceh lebih dikenali sebagai Abu Ibrahim Keramat. Tidak pernah terjadi dalam sejarah di Woyla (Aceh Barat) ketika seseorang meninggal dunia beribu-ribu orang datang untuk berduka (takziah) kecuali pada saat kematian Abu Ibrahim Woyla. Selama hampir 30 hari kematian Abu Ibrahim Woyla, orang Aceh berkumpul untuk berkabung di desa Pasi Aceh, Kecamatan Woyla Induk, Aceh Barat sebagai tempat peristirahatan terakhir Abu Ibrahim Woyla. Selama 30 hari beribu-ribu orang terus datang setiap hari untuk menyampaikan kesedihan yang mendalam atas kematian Abu Ibrahim Woyla, sehingga keluarga itu menyediakan 400 kotak air minum air dan tiga ekor sapi setiap hari dari sumbangan dari mantan Gubernur Aceh Irwandi Yusuf untuk menghibur para tamu yang datang giliran ditukar ke tempat di mana Abu Ibrahim Woyla meninggal dunia. Ini adalah pengaruh ulama Abu Ibrahim Woyla dalam pandangan rakyat Aceh, khususnya di wilayah Aceh Barat dan Aceh Selatan.

Cerita Tentang Abu Ibrahim Woyla--Abu Ibrahim Woyla, adalah seorang ulama yang mengembara. Ulama ini dalam masyarakat Aceh lebih dikenali sebagai Abu Ibrahim Keramat

Abu Ibrahim Woyla yang nama penuhnya Teungku (Ustadz / Kiyai) Ibrahim bin Teungku Sulaiman bin Teungku Husen dilahirkan di kampung Pasi Aceh, Kecamatan Woyla, Kabupaten Aceh Barat pada tahun 1919 M. Menurut sejarah, pendidikan formal Abu Ibrahim Woyla hanya mampu menyelesaikan Sekolah Rakyat SR), yang lain mengambil pendidikan Dayah (Salafi / Pesantren Tradisional) selama hampir 25 tahun. jadi dalam sejarah hidupnya Abu Ibrahim Woyla telah belajar 12 tahun dengan Shaykh Mahmud seorang ulama dari Lhok Nga Aceh Besar yang kemudiannya mendirikan Dayah Bustanul Huda di Blang Pidie, Aceh Barat. Di antara para pelajar Shaykh Mahmud selain Abu Ibrahim Woyla juga adalah Shaykh Waly Al-Khalidy yang kemudiannya menjadi ulama terkenal di tasikq naqsyabandiyah di Aceh.

Menurut maklumat, Young Sheikh Waly hanya mempunyai masa untuk belajar dengan Sheikh Mahmud kira-kira 4 tahun, kemudian berpindah ke Aceh Besar dan belajar dengan Abu Hasan Hasan Krueng Kale selama 2 tahun. selepas itu Young Sheikh Waly berpindah ke Padang dan belajar dengan Sheikh Jamil Jaho Padang Panjang. Dua tahun di Padang Young Syeikh Waly meneruskan pendidikannya ke Mekah dengan menghantar Syeikh Jamil Jaho, selepas 2 tahun di Mekah kemudian Young Syeikh Waly kembali ke Blang Pidie dan terus mendirikan Sekolah Asrama Islam Tradisional di Labuhan Haji di Aceh Selatan. Pada masa itu, Abu Ibrahim Woyla telah belajar bahawa Young Shaykh Waly telah kembali dari Mekah dan menubuhkan Pesantren, sehingga Abu Ibrahim Woyla kembali belajar dengan Young Shaykh Waly untuk memperdalam pengetahuan tareqat naqsyabandiyah. Tetapi sebelum itu Abu Ibrahim Woyla telah belajar dengan Abu Calang (Syeikh Muhammad Arsyad) dan Teungku Bilyatin (Suak) bersama rakan-rakannya (lewat) Abu Adnan Bakongan.

Setelah kira-kira 2 tahun mendalamkan ilmu tareqat kepada Young Shaykh Waly, Abu Ibrahim Woyla kembali ke kampung halamannya, tetapi tidak lama selepas itu Abu Ibrahim Woyla mulai mengembara di mana keluarganya sendiri tidak tahu di mana Abu Ibrahim Woyla pergi bersiar-siar. Menurut riwayat Teungku Nasruddin (anak lelaki Abu Ibrahim Woyla) ketika Abu Ibrahim Woyla telah hilang dari keluarganya tiga kali. Pertama, Abu Ibrahim Woyla hilang selama 2 bulan, Kedua, Abu Ibrahim Woyla hilang selama 2 tahun dan Ketiga, Abu Ibrahim Woyla kehilangan dirinya selama 4 tahun tidak diketahui di mana dia pergi.

Pada waktu terakhir ini Abu Ibrahim Woyla kembali ke keluarganya di Pasi Aceh, keluarga itu tidak dapat memahami perubahan yang terjadi pada Abu Ibrahim Woyla. Rambut dan janggutnya sudah begitu lama sehingga dia tidak peduli, pakaiannya terpesona dan kukunya panjang dan diperbaiki. mungkin kita boleh membayangkan seseorang yang hilang selama 4 tahun dan tidak mempunyai masa untuk menjaga dirinya sendiri. Begitu keadaan Abu Ibrahim Woyla ketika ia kembali kepada keluarganya selepas empat tahun hilang, adalah wajar bahawa dalam keadaan duniawi dalam keadaan seperti itu, beberapa orang Woyla menganggap Abu Ibrahim Woyla berada di luar fikirannya.

Abu Ibrahim Woyla dikenali ramai sebagai ulama untuk diam dan ini menjadi kegagalannya ketika dia masih muda hingga tua. Dia hanya berkomunikasi apabila ada sesuatu yang perlu dikatakan supaya ramai orang tidak berani bertanya soalan yang aneh apabila dilakukan oleh Abu Ibrahim Woyla. Sikap Abu Ibrahim Woyla seperti yang dirasakan oleh keluarganya, tetapi kerana mereka sudah mengetahui sifat dan sifatnya, keluarga itu hanya dapat menyerah kepada pilihan kehidupan yang diambil oleh Abu Ibrahim Woyla yang sikap dan tindakannya kadang-kadang tidak masuk akal. Tetapi itulah bagaimana orang tahu tokoh Abu Ibrahim Woyla.

Abu Ibrahim Woyla mempunyai dua isteri, isteri pertama bernama Rukiah, dari hasil perkahwinan ini Abu Ibrahim Woyla diberkati dengan 3 anak, seorang lelaki dan 2 anak perempuan. lelaki bernama Zulkifli dan wanita bernama Salmiah dan Hayatun Nufus. Ketika isteri keduanya, yang telah dipenjarakan di Peulantee, Aceh Barat, dua tahun sebelum dia meninggal, tidak diberkati dengan anak-anak.

Menurut kisah ketika isteri pertama mengandung 6 bulan untuk anak pertama yang dikandung oleh Ummi Rukian, keadaan Abu Ibrahim Woyla pada waktu itu tidak stabil, maka dia memberitahu isterinya "Saya ingin memecah perutmu untuk melihat anak kami", Abu Ibrahim Woyla memberitahu isterinya Pada masa itu keluarga tidak dapat memahami apa yang dikatakan oleh Abu Ibrahim Woyla kepada isterinya. Kerana kata-kata itu dianggap perkataan yang tidak masuk akal, keluarga dengan cemas berkata kita tidak tahu apa yang dimaksudkan oleh Abu Ibrahim Woyla yang meminta untuk memotong perut istrinya yang hamil selama 6 bulan. Walaupun begitu, kata-kata yang telah dikatakan tidak pernah dilakukan.

Pada tahun 1954 ia adalah tahun yang sangat bahagia untuk pasangan suami isteri kerana pada tahun itu anak sulung Abu Ibrahim Woyla dan Umm Rukiah dilahirkan, tetapi kehadiran orang pertama untuk Abu Ibrahim Woyla bukan sesuatu yang istimewa. Abu Ibrahim Woyla pada waktu itu hanya kembali sebentar untuk melawat anak lelaki yang baru dilahirkan, kemudian dia kembali berkeliaran di suatu tempat. Apabila anak sulungnya, bernama Salmiah, membesar, menurut kisah Teungku Nasruddin, maka keadaan Abu Ibrahim Woyla kembali normal dengan keluarganya. Dan ketika itu Abu Ibrahim Woyla telah membuka lahan perkebunan di Suwak Trieng untuk menjadi harta yang ditinggalkan untuk keluarganya di masa depan.

Pada masa itu, kehidupan Abu Ibrahim Woyla bersama keluarganya sangat harmoni sehingga kelahiran anaknya yang kedua, Hayatun Nufus dan anaknya yang ketiga Zulkifli. Semua keluarganya sangat bersyukur kerana Abu Ibrahim Woyla tinggal bersama keluarganya. Tetapi apa yang boleh saya katakan, sejurus selepas kelahiran anak ketiganya, Abu Ibrahim Woyla kembali meninggalkan keluarganya dan tahu di mana. Sehingga Ummi Rukiah tidak dapat menangguhkan sikap acuh tak acuh Abu Ibrahim Woyla kepada kehidupan keluarganya, isterinya diminta untuk kembali ke Blang Pidie di mana dia datang.

Alasan untuk isterinya pulang ke Blang Pidie adalah betul, kerana menurutnya Abu Ibrahim Woyla tidak lagi peduli dengan keluarganya, dia hanya menyerap zakat sahaja dan pergi ke mana dia suka. Walau bagaimanapun, hasrat Ummii Rukian untuk kembali ke Blang Pidie tidak direalisasikan kerana Tuhan menyatukan Abu Ibrahim Woyla dan isterinya hingga akhir.

Sekiranya kita mendengar cerita dan kisah Abu Ibrahim Woyla dalam hidupnya tidak sama seperti kita membaca kisah para Sufi dan ahli mistik. Banyak tindakan yang dilakukan oleh Abu Ibrahim Woyla semasa hidupnya yang kadang-kadang tidak boleh diterima secara rasional, kerana peristiwa-peristiwa yang dimainkannya adalah di luar jangkauan pikiran manusia. Untuk mengenali tingkah laku Abu Ibrahim Woyla, seseorang mesti menggunakan pemikiran semula jadi yang lain untuk mencari jawapan yang dilakukan oleh Abu Ibrahim Woyla.

Itulah mukjizat yang melekat pada sosok Abu Ibrahim Woyla, yang oleh beberapa ulama di Aceh menganggap bahawa Abu Ibrahim Woyla adalah seorang ulama yang telah mencapai tahap Waliyullah (Wali Allah). ia diakui oleh Teungku Nasruddin, memang ada banyak laporan umum yang diterima oleh keluarga tentang keajaiban hidup Abu Ibrahim Woyla. Ini terbukti semasa zamannya Abu Ibrahim Woyla selalu datang ke tempat-tempat di mana orang-orang selalu berada dalam kesusahan, kecemasan dan malapetaka dia selalu berada di tengah-tengah masyarakat. Tetapi orang merasa sukar untuk memahami tujuan dan tujuan Abu Ibrahim Woyla untuk apa yang dia melawat tempat-tempat itu, kerana kedatangannya tidak membawa apa-apa mesej atau mandat untuk orang-orang yang dikunjungi. Abu Ibrahim Woyla hanya datang untuk berdoa di tempat-tempat yang dikunjunginya, kata Teungku Nasruddin.

Dalam hal ini Ustadz (Teungku disingkat Tgk) Muhammad Kurdi Syam (penduduk Kayee Unoe, Calang yang sangat akrab dengan Abu Ibrahim Woyla mengatakan bahwa Abu Ibrahim Woyla yang terjadi berjalan, kadang-kadang ia memasuki rumah tertentu milik masyarakat yang ia pedulikan, ia mengelilingi rumah sehingga beberapa kali kemudian berhenti betul-betul di halaman rumah dan berhadapan dengan rumahnya dengan peringatan LA ILAHA ILLALLAH yang tidak berhenti dari mulutnya, setelah Abu Ibrahim Woyla meninggalkan rumah itu. Tidak ada yang tahu arti yang terkandung di belakang semua bahawa, adakah penghuni rumah mengelakkan bahaya yang akan menimpa mereka atau berdoa untuk penghuni rumah itu diberkati oleh Allah?

Menurut Tgk Nasruddin, dilihat dari kehidupannya, Abu Ibrahim Woyla tidak lagi sepertinya memerlukan hal-hal duniawi, dia memberi contoh, jika misalnya Abu Ibrahim Woyla memiliki uang, uang itu dapat digunakan dalam sekelip mata yang diagihkan kepada orang yang memerlukan dan biasanya Abu Ibrahim Woyla mengagihkan wang kepada anak-anak dalam jumlah yang tidak dihitung (sama dengan amalan Nabi). Demikianlah kehidupan Abu Ibrahim Woyla dalam kehidupan sehari-hari.

Satu lagi keajaiban yang membuat orang berfikir dan bertanya adalah kelajuan yang dia berjalan dengan berjalan kaki yang menjadi lebih cepat daripada kenderaan bermotor. Sesungguhnya kebiasaan Abu Ibrahim Woyla ketika pergi ke mana-mana selalu berjalan kaki tanpa menggunakan sandal. Bagi orang yang tidak mengenalnya dia boleh menganggap bahawa Abu Ibrahim Woyla adalah tokoh yang tidak normal. Oleh kerana di samping penampilan yang tidak kemas, mulutnya terus mengucapkan selamat tinggal kepada bacaan semasa berjalan. Tgk Muhammad Kurdish Syam memberitahu ketika Abu Ibrahim Woyla sedang berjalan di Teunom ke Meulaboh (perjalanan yang mengambil masa 1 atau 2 jam dengan kenderaan bermotor), yang peliknya Abu Ibrahim Woyla ternyata terlebih dahulu mencapai Meulaboh, walaupun orang yang mempunyai kereta itu tahu bahawa ia tidak terdapat satu lagi kenderaan yang mendahului keretanya, insiden ini tidak berlaku dua kali atau dua kali, bahkan bagi orang-orang di pantai barat yang mengandaikan bahawa keterlaluan tokoh ulama suci Abu Ibrahim Woyla luar biasa tidak dapat alasan dengan fikiran orang biasa.

kerana tidak hairanlah bahawa Abu Ibrahim Woyla seperti di pasaran, misalnya semua pedagang di pasaran berharap Abu Ibrahim Woyla dapat berhenti di kedai mereka, kerana mereka ingin mendapat berkat Tuhan melalui penyerahan Abu Ibrahim Woyla. Tetapi tidak begitu mudah kerana Abu Ibrahim Woyla mempunyai pilihan sendiri untuk berhenti di suatu tempat. Seperti kata Tgk Muhammad Kurdi Syam, satu kali Abu Ibrahim Woyla berada di Lamno Aceh Jaya dan kemudian bertemu dengan seorang yang bernama Samsul Bahri yang bekerja di Abah Awe, ketika terjadi Abu Ibrahim Woyla membawa dua keping lemang.

Apabila berhenti di sana Abu Ibrahim Woyla meminta air sedikit, setelah air diberikan oleh Samsul lalu Abu Ibrahim Woyla memberikan dua helai gam itu kepada Samsul tetapi Samsul menolak kerana Samsul mengatakan bahawa lem itu sedekah diberikan kepada Abu Ibrahim Woyla. kerana dia tidak mahu diterima oleh Samsul, gam itu dibuang oleh Abu Ibrahim Woyla, yang tidak jauh dari tempat duduknya, hanya Samsun spontan yang terkejut dengan tindakan Abu yang melemparkan lemnya, kerana dia merasa bersalah kemudian Samsul ingin mengambil cakera yang telah dibuang, tetapi sayangnya, ketika dia ingin lemang itu diambil tiba-tiba.

Dalam satu kejadian lain, Tgk Nasruddin menceritakan satu masa (sebelum Tgk Nasruddin menjadi lelaki menantu Abu Ibrahim Woyla), tiba-tiba badan pagi Abu Ibrahim Woyla datang ke almamaternya ke Sekolah Asrama Syekh Mahmud, kaki Abu Ibrahim Woyla kelihatan sedikit lumpuh ketika ia berjalan. Ketibaan Abu Ibrahim Woyla disambut oleh Tgk Nasruddin dan rakan-rakan lain. Kemudian Abu meminta sebilangan kecil untuk sarapan pagi, "Ada beras, tetapi tidak ada hidangan sampingan apa-apa Abu" kata Tgk Nasruddin, "Tidak apa-apa, saya makan dengan menggunakan telur sahaja, mula-mula lihat di dapur mungkin ada satu telur lagi "Jawab Abu Ibrahim Woyla, lalu Tgk Nasruddin menuju ke dapur, nampaknya di tempat dia menyimpan telur ada satu telur, walaupun dia ingat tidak ada telur yang tersisa karena sudah dimakan.

Kemudian ketika menyampaikan padi ke Abu Ibrahim Woyla, Tgk Nasruddin bertanya, "Kenapa dengan kaki Abu?" Abu menjawab, "Saya baru pulang dari bukit Qaf (Mekah), ada banyak toko tetapi tidak ada penjual. Tetapi jika kita mahu membeli sesuatu yang kita perlu bayar di mesin itu, jika kita tidak membayar kita akan ditangkap oleh pihak polis, "Abu terus" selepas saya berbelanja di kedai-kedai itu, saya mengambil kereta api dan berjalan dengan cepat, kerana saya takut duduk di kereta itu, maka saya melompat dan jatuh untuk membuat kaki saya lenyap sedikit, jadi saya sedikit lemas, tetapi tidak lama kemudian sembuh juga "

Satu kejadian yang sama dialami oleh saudara-saudara terdekat Abu Ibrahim Woyla sendiri, suatu hari Abu melawat salah seorang kerabatnya untuk meminta beberapa nasi dengan hidangan sampingan saus udang belimbing, maka tuan rumah memberitahu istrinya untuk mempersiapkan padi dengan saus udang belimbing untuk Abu Ibrahim Woyla, tetapi isterinya memberitahu bahawa pokok belimbing tidak lagi berbuah, "hanya semalam petang saya melihat pokok belimbing tidak lagi mengeluarkan buahnya" kata isteri kepada suaminya. Tetapi suaminya terus menggesa isterinya "anda lihat dahulu, kadang-kadang ada dua atau tiga barang yang cukup untuk makan abu" katanya. Kemudian isterinya pergi ke pohon di belakang rumah, ternyata belimbing memang tidak ditemukan lebih dari tiga di pohon petang tadi.

Begitu juga ketika mereka akan berkahwin dengan anak pertama Abu Ibrahim Woyla, Salmiah, masyarakat di kampung itu melihat bahawa Abu Ibrahim Woyla tidak peduli dengan perkahwinan anaknya. walaupun pernikahan itu akan berlangsung dalam beberapa hari, namun Abu Ibrahim Woyla tidak mempersiapkan apa-apa untuk menghadapi pernikahan anaknya, bahkan ia tidak memberikan uang kepada keluarga untuk keperluan acara tersebut. Tetapi secara ajaib pada hari "H" (hari pernikahan berlangsung) ternyata upacara perkawinan berlangsung lebih besar daripada pihak perkawinan orang lain yang sebelumnya telah mempersiapkan segala sesuatu.

Ini adalah sebahagian daripada sejarah kehidupan seorang ulama dan aulia Abu Ibrahim Woyla, yang sukar mencari pengganti di Aceh hari ini. Dia meninggal dunia pada Rahmatullah pada hari Sabtu pukul 16.00 WIB pada 18 Julai 2009 di rumah anaknya di Pasi Aceh, Daerah Woyla Induk, Kabupaten Aceh Barat pada usia 90 tahun. Seorang penyelidik dari LKAS Banda Aceh pernah melakukan haji untuk makan pada April 2010, melihat makanan yang dijaga oleh anak sulungnya, banyak yang dikunjungi oleh masyarakat. Tetapi keluarga itu sangat berhati-hati dan menasihati para jemaah untuk makan Abu Ibrahim Woyla agar tidak menjadi tempat ibadat (yang menyebabkan shirk).