MTQ Tingkat Provinsi Aceh 2019

Buka MTQ Aceh 2019, Pemangku Gubernur Harapan Menjadi Suatu Alur Al Qur'an

Pemangku Gubernur Aceh, Nova Iriansyah, secara resmi membuka Musawaqah Tilawatil Quran (MTQ) Provinsi XXXIV di Kabupaten Pidie, Sabtu malam (9/21). Majlis perasmian MTQ bermula dengan tarian kolosal tarian Meusyuhu yang dimainkan oleh beratus-ratus penari.

Pembukaan MTQ Aceh pada tahun 2019 ditandai dengan bunyi sirene oleh Pemangku Gubernur Aceh Nova Iriansyah, yang disertai dengan penampilan teater ratusan penari dan pelepasan sejumlah belon ke udara.

Dalam ucapannya, Nova Iriansyah berharap pelaksanaan MTQ menjadi salah satu cara untuk mengekalkan kesucian Al-Quran. Di samping itu, ia juga menjadi sarana dakwah dengan usaha memperkenalkan Al-Quran kepada orang ramai.

Pembukaan MTQ Aceh pada tahun 2019 ditandai dengan bunyi sirene oleh Pemangku Gubernur Aceh Nova Iriansyah, yang disertai dengan penampilan teater ratusan penari dan pelepasan sejumlah belon ke udara.

"MTQ telah menjadi salah satu media yang paling berkesan dalam menyebarkan simbol-simbol Islam kerana elemen seni di MTQ dianggap sebagai salah satu daya tarik tersendiri yang dapat menggalakkan minat orang mempelajari Al-Quran," kata Nova.

Nova menjemput semua orang untuk tidak melihat MTQ sebagai acara rutin atau semata-mata sebagai persaingan dalam seni membaca Al-Quran, tetapi harus dilihat sebagai cara menyebarkan dakwah Islam.

"Dengan aktiviti mulia ini kita dapat menguatkan ukhuwah, dan memperkuat persahabatan yang akhirnya akan melahirkan kesadaran umat Islam untuk mencintai dan memuliakan Al-Quran," kata Nova.

Nova berharap bahawa melalui aktiviti MTQ dapat meningkatkan minat orang dalam membaca dan mempelajari Al-Quran dan berusaha untuk Alquran untuk benar-benar tertanam di hati rakyat.

Sama ada kita menyedari atau tidak, kata Nova, kedudukan Al-Qur'an dalam kehidupan rakyat secara umum telah dipinggirkan dan dikalahkan oleh televisyen, internet dan perkara-perkara lain. Belum lagi generasi muda yang hilang cara berfikir, berkelakuan, dan bertindak supaya mereka mudah dipengaruhi oleh ideologi luar.

Pembukaan MTQ Aceh pada tahun 2019 ditandai dengan bunyi sirene oleh Pemangku Gubernur Aceh Nova Iriansyah, yang disertai dengan penampilan teater ratusan penari dan pelepasan sejumlah belon ke udara.

"Apa yang sangat ironik ialah penggunaan ubat-ubatan, pergaulan, dan lain-lain di kalangan generasi muda kita adalah pada tahap yang sangat membimbangkan. Oleh itu, kami berharap sekali lagi bahawa aktiviti MTQ ini dapat merangkul orang muda yang terdedah kepada pengaruh negatif ini, sehingga mereka dapat memimpin kehidupan yang lebih religius, "kata Nova.

Nova menambah, pelaksanaan 201 MTQ Aceh di Pidie mempunyai misi yang sangat mulia dan strategis, iaitu untuk memperkuat perkembangan karakter dan peradaban nasional. Acara MTQ juga merupakan cara untuk mencetak generasi al-Quran, iaitu generasi yang suka, hidup dan mengamalkan Al-Quran.

"Kalau kita boleh melakukannya, maka pasti khittah Aceh sebagai Veranda Mekah, sebagaimana yang disebut dalam Program Flagship Aceh Meuadab, akan direalisasikan," kata Nova.

Pelaksanaan MTQ, lanjutan Nova, diharapkan dapat menyumbang dalam bentuk kesadaran akan pentingnya pembelajaran Al-Quran. Sebagai Kepala Pemerintah Aceh, Nova meminta semua Bupati dan Walikota untuk dapat mengalokasikan anggaran maksimum untuk pengembangan pendidikan Al Qur'an untuk rakyat di daerah masing-masing.

Sementara itu, Bupati Pidie, Roni Ahmad, mengatakan bahwa pelaksanaan MTQ Aceh di Pidie adalah yang kedua setelah 1987, atau 32 tahun yang lalu juga diadakan di Pidie.

"MTQ Aceh 2019 di Pidie yang diadakan dari 21 hingga 28 September ini dihadiri oleh 1,170 peserta (584 peserta lelaki dan 586 peserta perempuan) dan 1,105 pegawai," kata Roni.

Roni menjemput seluruh masyarakat untuk menjadikan acara MTQ sebagai medium untuk pembelajaran transformatif untuk penyebaran Islam di tengah-tengah perubahan budaya. "Mari kita buat MTQ satu momen strategik untuk meningkatkan pengetahuan dan penghargaan Al-Quran di kalangan keluarga dan masyarakat," katanya.