kisah perang aceh 1873 hingga 1904

Perang Aceh-Belanda atau disingkat sebagai Perang Aceh adalah perang Kesultanan Aceh terhadap Belanda bermula pada tahun 1873 hingga 1904. Kesultanan Aceh menyerah pada Januari 1904, tetapi perlawanan rakyat Aceh dengan perang gerilya terus berlanjut.

Pada 26 Mac 1873 Belanda mengisytiharkan perang ke Aceh, dan mula menembak meriam di tanah besar Aceh dari kapal perang Citadel van Antwerpen. Pada 5 April 1873, Belanda mendarat di Pante Ceureumen di bawah pimpinan Johan Harmen Rudolf Köhler, dan segera menguasai Masjid Besar Baiturrahman. Köhler membawa 3,198 tentera pada masa itu. 168 daripadanya adalah pegawai.

Pada tahun 1873 perang Aceh meletus terhadap Belanda. Perang Aceh disebabkan oleh:


  1. Belanda menduduki kawasan Siak. Akibat persetujuan Siak tahun 1858. Di mana Sultan Ismail menyerahkan wilayah Deli, Langkat, Asahan dan Serdang ke Belanda, walaupun wilayah ini berada di bawah kendali Aceh sejak Sultan Iskandar Muda.
  2. Belanda melanggar Siak, sehingga perjanjian London berakhir (1824). Dimana kandungan perjanjian London adalah Belanda dan United Kingdom membuat peruntukan mengenai sempadan kuasa dua wilayah di Asia Tenggara iaitu garis lintang Sinagpura. Keduanya mengakui kedaulatan Aceh.
  3. Aceh menuduh Belanda tidak menepati janjinya, sehingga kapal Belanda yang melewati perairan Aceh ditenggelamkan oleh Aceh. Perjanjian ini telah dipersetujui oleh pihak British kerana Aceh memang bersalah terhadap Belanda.
  4. Pembukaan Terusan Suez oleh Ferdinand de Lesseps menjadikan perairan Aceh sangat penting untuk trafik perdagangan.
  5. Perjanjian 1871 Sumatera dibuat antara Britain dan Belanda, yang terkandung, British memberikan kebebasan Belanda untuk mengambil tindakan di Aceh. Belanda mesti menjaga keselamatan lalu lintas di Selat Sumatra. Belanda membenarkan Britain untuk berdagang bebas di Siak dan menyerahkan wilayahnya di Guinea Barat ke England.
  6. Akibat persetujuan Sumatra 1871, Aceh memasuki hubungan diplomatik dengan Konsul Amerika, Italia, Turki di Singapura. Dan menghantar seorang utusan ke Turki pada tahun 1871.
  7. Akibat hubungan diplomatik Aceh dengan Konsul Amerika, Itali dan Turki di Singapura, Belanda menjadikannya alasan untuk menyerang Aceh. Naib Presiden Majlis India Frederik Nicolaas Nieuwenhuijzen dengan 2 kapal perang datang ke Aceh dan meminta maklumat dari Sultan Machmud Syah mengenai apa yang telah dibahas di Singapura, tetapi Sultan Machmud enggan memberikan maklumat.
  8. Belanda mengisytiharkan perang ke Aceh pada 26 Mac 1873 setelah melakukan beberapa ancaman diplomatik. Ekspedisi dengan 3,000 askar yang diketuai oleh Ketua Jeneral Johan Harmen Rudolf Köhler dihantar pada tahun itu, tetapi ekspedisi itu dikalahkan oleh tentera Aceh, di bawah pimpinan Komandan Polem dan Sultan Machmud Syah, yang telah memodenkan senjata mereka. dan juga Köhler sendiri ditembak mati di hadapan Masjid Besar Baiturrahman pada 10 April 1873.
Ekspedisi kedua di bawah jeneral Jan van Swieten berjaya menawan istana sultan. Apabila Sultan Machmud Syah meninggal dunia pada 26 Januari 1874, beliau digantikan oleh Tuanku Muhammad Dawood yang dinobatkan sebagai Sultan Aceh di masjid Indrapuri. Pada 13 Oktober 1880, kerajaan penjajah, setelah berjaya menakluki istana, memberitahu dunia bahawa Aceh telah ditaklukkan dan perang berakhir. tetapi kenyataan pemerintah Belanda itu salah, perang Aceh terus gerila dengan semangat fisabilillah terus menyala di seluruh Aceh. Peperangan gerila ini berterusan sehingga tahun 1942 sebelum orang Jepun tiba.

Semasa perang dengan Belanda, Kesultanan Aceh meminta pertolongan dari wakil Amerika Syarikat di Singapura, yang dikunjungi oleh Komandan Tibang Muhammad dalam perjalanan ke Peresmian Maharaja Napoleon III dari Perancis. Aceh juga mengirim Habib Abdurrahman azh-Zhahir untuk meminta bantuan dari Khalifah Uthmaniyyah. Tetapi Empayar Uthmaniyyah pada masa itu sedang menghadapi pencerobohan Rusia yang mencontohi subjeknya seperti Uzbekistan dan lain-lain. Sedangkan Amerika Syarikat enggan campur tangan dalam urusan Aceh dan Belanda.

Pada tahun 1898, Joannes Benedictus van Heutsz diisytiharkan sebagai gabenor Aceh pada tahun 1898-1904, dan kemudian Dr. Snouck Hurgronye dilantik sebagai penasihatnya, dan bersama dengan letnannya, Hendrikus Colijn (kemudian menjadi Perdana Menteri Belanda), ditangkap di sebagian besar wilayah Aceh.

Perang meletus sekali lagi pada tahun 1883. Pasukan Belanda cuba membebaskan pelaut British yang ditawan di salah satu wilayah Kesultanan Aceh, dan menyerang kawasan itu. Sultan Aceh menyerahkan tahanan dan menerima pembayaran yang cukup besar sebagai pertukaran. Sementara itu, Menteri Perang Belanda, August Willem Philip Weitzel, sekali lagi mengisytiharkan perang terbuka terhadap Aceh. Belanda kali ini meminta pertolongan dari pemimpin tempatan, termasuk Teuku Umar. Teuku Umar dianugerahkan gelaran ketua perang yang hebat dan pada 1 Januari 1894 ia juga mendapat bantuan Belanda untuk membina tenteranya. Ternyata dua tahun kemudian Teuku Umar sebaliknya menyerang Belanda dengan pasukan baru ini. Dalam perang gerila ini, Teuku Umar bersama Panglima Tertinggi Polem dan Sultan terus tegas. Tetapi pada tahun 1899 apabila serangan tiba-tiba oleh Van Der Dussen di Meulaboh Teuku Umar meninggal dunia. Tetapi Cut NyaK Dhien, isteri Teuku Umar muncul sebagai komander perang gerila.

Pada tahun 1898, Joannes Benedictus van Heutsz diisytiharkan sebagai gabenor Aceh pada tahun 1898-1904, dan kemudian Dr. Snouck Hurgronye dilantik sebagai penasihatnya, dan bersama dengan letnannya, Hendrikus Colijn (kemudian menjadi Perdana Menteri Belanda), ditangkap di sebagian besar wilayah Aceh.

Pada tahun 1892 dan 1893, Belanda menganggap mereka telah gagal mengambil Aceh. Dr. Christiaan Snouck Hurgronje, pakar Islam dari University of Leiden yang berjaya memperoleh kepercayaan dari banyak pemimpin Aceh, kemudian menasihati orang Belanda bahawa serangan mereka harus diarahkan kepada ulama, bukan sultan. Cadangan ini berjaya. Dr Snouck Hurgronye, ​​yang telah menyamar selama 2 tahun di pedalaman Aceh, memeriksa masyarakat Aceh dan pentadbiran negeri. Karyanya direkodkan di bawah tajuk Rakyat Aceh (De Atjehers). Buku itu menyebut rahasia bagaimana menaklukkan Aceh.

Isi nasihat Snouck Hurgronje kepada Gabenor Militer Belanda yang berkhidmat di Aceh adalah:
  1. Meninggalkan kumpulan Keumala (iaitu Sultan berdomisili di Keumala) dan pengikut mereka.
  2. Sentiasa menyerang dan memukul ulama.
  3. Tidak mahu berunding dengan pemimpin gerila.
  4. Mewujudkan asas tetap di Aceh Besar.
  5. Menunjukkan niat baik Belanda kepada rakyat Aceh, dengan mendirikan langgar, masjid, memperbaiki jalan pengairan dan membantu pekerjaan sosial Aceh.
Pada tahun 1898, Joannes Benedictus van Heutsz diisytiharkan sebagai gabenor Aceh pada tahun 1898-1904, dan kemudian Dr. Snouck Hurgronye dilantik sebagai penasihatnya, dan bersama dengan letnannya, Hendrikus Colijn (kemudian menjadi Perdana Menteri Belanda), ditangkap di sebagian besar wilayah Aceh.

Sultan Muhammad Daudsyah akhirnya terpaksa menyerahkan diri kepada Belanda pada tahun 1903 setelah dua isteri, anak-anak dan ibunya pertama ditawan oleh Belanda (Belanda menggunakan strategi licik dengan menekan / menangkap keluarga-keluarga sultan / pejuang Aceh untuk melemahkan perjuangan mereka). selepas penyerahan sultan, perjuangan untuk mempertahankan kedaulatan Aceh diteruskan oleh Teungku Chik Di Tiro Muhammad Saman setelah menerima mandat sebagai sanggroe nanggroe dari sultan Muhammad Daudsyah sebelum menyerahkan dirinya. 1904.

Penculikan licik yang strategik terhadap anggota keluarga pahlawan / teuntara Aceh, misalnya Christoffel menculik pengasas Sultan dan Tengku Putroe (1902). Van der Maaten menangkap anak lelaki Sultan Tuanku Ibrahim. Akibatnya, Sultan menyerah diri pada 5 Januari 1902 kepada Sigli dan membuat perdamaian. Van der Maaten secara sembunyi-sembunyi menyerang Tangse, Komander Ketua Polem dapat melarikan diri, tetapi ditangkap oleh anak lelaki Komandan Polem, Cut Po Raden, saudara perempuannya dan saudara-saudara terdekatnya. Akibatnya Panglima Polem meletakkan senjatanya dan menyerah kepada Lhokseumawe (1903). Akibat daripada komander Polem yang menyerah diri, banyak ketua rakyat yang menyerah kalah mengikuti jejak Komandan Polis.

Trik seterusnya, pembersihan dengan membunuh rakyat Aceh dilakukan di bawah pimpinan Van Daalen yang menggantikan Van Heutz. Seperti pembunuhan di Kuta Reh (14 Jun 1904) di mana 2922 orang terbunuh, terdiri daripada 1773 lelaki, 1149 wanita dan kanak-kanak.

Taktik terakhir menangkap Cut Nyak Dhien, isteri Teuku Umar yang masih bertempur gerila, walaupun keadaan fizikalnya sangat lemah walaupun mata itu buta. Cut Nyak Dhien akhirnya ditangkap selepas pengawal peribadi yang dipercayainya membuat perjanjian rahsia dengan Belanda. Potong banyak Dhien kemudian diasingkan dan mati / dikuburkan di Sumedang, Jawa Barat. (Sumber: id.wikipedia.org)

KATA KUNCI
penyebab perang aceh
kesimpulan perang aceh
latar belakang perang aceh
proses perang aceh
dampak perang aceh
strategi perang aceh
perang aceh ketiga
perjalanan perang aceh