Asmaul Husna dan sifat-sifat Allah

Allah mempunyai Asmaul Husna (nama-nama baik) kemudian bertanya kepada-Nya dengan menyebut Asmaul Husna. Biarkan mereka yang menyimpang daripada kebenaran dengan mengucapkan nama-Nya. Mereka akan mendapat pahala untuk apa yang mereka lakukan (Qur'an 7: 180)

Kawan saya ..

Allah mempunyai nama baik yang disebut Asmaul Husna.

Rasulullah SAW menjelaskan bahawa ada 99 al-Asma al-Husna, kerana ALLAH suka nombor ganjil. Sesungguhnya ALLAH mempunyai sembilan puluh sembilan nama, yang seratus dan kurang. Siapa pun yang menganggapnya, pasti dia memasuki surga. (H.R. Bukhari dan Muslim)

Sembilan puluh sembilan nama menggambarkan betapa baiknya ALLAH. Nama-nama ini di Asmaul Husna,


Allah sendiri menciptakannya, Dia adalah Tuhan yang menciptakan, Dia yang menjadikan bentuk, yang menjadikan nama-nama yang terbaik. Berikanlah kepada-Nya apa yang ada di langit dan di bumi. Dan Dialah Yang Maha Kuasa, lagi Maha Bijaksana. (QS Al-Hashr: 24)

Namakan nama ALLAH, dalam setiap peringatan dan doa kita. Jika kita meminta diberi arahan, hubungi nama Al-Hâdi (Pemberi Tertinggi). Jika kita minta diberi sifat belas kasihan, panggil nama Ar-Rahman (Maha Pemurah). Mudah-mudahan doa kita akan lebih sukar. Cadangan menggunakan Asmaul Husna dalam membaca dan berdoa dijelaskan oleh ALLAH yang Maha Kuasa di dalam Al-Quran.

Hanya Tuhan yang kepunyaan Allah, kemudian memohon kepada-Nya dengan menyebut nama-nama dan meninggalkan mereka yang menyimpang dari kebenaran dengan menyebut nama-Nya. Kemudian mereka akan diberi ganjaran untuk apa yang telah mereka lakukan. (Surat al-A'raf: 180) Asmaul Husna hanya milik ALLAH SWT. Manusia sebagai makhluk-makhlukNya hanya dapat memahami, belajar, dan meniru makna nama baik yang mereka akan dalam kehidupan seharian.

No Name Meaning There is Inside

1 Ar-Rahman dari Yang Maha Pemurah Al-Faatihah: 3

2 ar-Rahiim Yang Maha Penyanyang Al-Faatihah: 3

3 al-Malik Maha Raja Al-Mu'minuun: 11

4 al-Qudduus Maha Suci Al-Jumu'ah: 1

5 as-Salaam Maha Sejahtera Al-Hashr: 23

6 al-Mu'min Yang Paling Dipercayai Al-Hashr: 23

7 al-Muhaimin yang Paling Memelihara Al-Hashr: 23

8 al-'Aziiz Yang Maha Kuasa Aali 'Imran: 62

9 al-Jabbaar Ketetapan-Nya tidak dapat ditolak Al-Hashr: 23

10 al-Mutakabbir yang Mempunyai Kebesaran Al-Hashr: 23

11 al-Khaaliq Pencipta Ar-Ra'd: 16

12 al-Baari 'Yang Memegang dari Tiada Al-Hashr: 24

13 al-Mushawwir yang membuat bentuk al-hashr: 24

14 al-Ghaffaar Yang Maha Pengampun Al-Baqarah: 235

15 al-Qahhaar Ar-Ra'd Yang Maha Kuasa: 16

16 al-Wahhaab Yang Paling Berikan Aali 'Imran: 8

17-Razzaq yang Paling Berikan Rezki Adz-Dzaariyaat: 58

18 al-Fattaah Paling Terbuka (Hati) Sabaa ': 26

19 al-'Aliim yang Maha Mengetahui Al-Baqarah: 29

20 al-Qaabidh yang Paling Menguasai Al-Baqarah: 245

21 al-Baasith yang Maha Pengampun Ar-Ra'd: 26

22 al-Khaafidh yang merendahkan Hadis di-Tirmiz

23 ar-Raafi 'Siapa Meningkatkan Al-An'aam: 83

24 al-Mu'izz Yang Maha Mulia Aali 'Imran: 26

25 al-Mudzdzill The Most Despicable Aali 'Imran: 26

26 as-Samii 'The Most Hearing Al-Israa': 1

27 al-Bashiir Melihat Al-Hadiid: 4

28 al-Hakam Yang Memutuskan Hukum Al-Mu'min: 48

29 al-'Adl the Most Just Al-An'aam: 115

30 al-Lathiif yang paling lembut Al-Mulk: 14

31 al-Khabiir yang Maha Mengetahui Al-An'aam: 18

32 al-Haliim Yang Maha Pemurah Al-Baqarah: 235

33 al-'Azhiim Asy-Shuura Paling Hebat: 4

34 al-Ghafuur Yang Maha Pengampun Aali 'Imran: 89

35 Asy-Syakuur yang Terima Penghargaan untuk yang terakhir: 30

36 al-'Aliyy Yang Maha Tinggi An-Nisa ': 34

37 al-Kabiir yang Paling Hebat Ar-Ra'd: 9

38 al-Hafiizh The Guardian of Huud: 57

39 al-Muqiit The Most Preserving An-Nisa ': 85

40 al-Hasyib Pembuat Tertinggi Pengiraan Nisaa ': 6

41 al-Jaliil Yang Paling Mulia Ar-Rahmaan: 27

42 al-Kariim the Most Noble An-Naml: 40

43 ar-Raqiib yang Mengendalikan Al-Ahzaab: 52

44 al-Mujiib Yang Memberi Hibah: 61

45 al-Waasi 'Yang Maha Luas Al-Baqarah: 268

46 al-Hakiim yang Maha Bijaksana Al-An'aam: 18

47 al-Waduud yang Paling Suka Al-Buruuj: 14

48 al-Majiid yang Paling Mulia Al-Buruuj: 15

49 al-Baa'its yang Menjana Yaasiin: 52

50.asy-Syahiid The Most Witnessing Al-Maaidah: 117

51 al-Haqq The Righteous Thaahaa: 114

52 al-Wakiil Yang Paling Memelihara Al-An'aam: 102

53 al-Qawiyy Al-Anfaal Yang Paling Berkuasa: 52

54 al-Matiin Adz-Dzaariyaat Yang Paling Bodoh: 58

55 al-Waliyy The Most Protecting Nisa ': 45

56 al-Hamiid The Most Praised An-Nisa ': 131

57 al-Muhshi Yang Maha Mengira Maryam: 94

58 al-Mubdi 'Permulaan Al-Buruuj: 13

59 al-Mu'id yang paling Kembali Ar-Ruum: 27

60 al-Muhyi Yang Menghidupkan Ar-Ruum: 50

61 al-Mumiit The Most Deadly Al-Mu'min: 68

62 al-Hayy yang Maha Hidup Thaahaa: 111

63 al-Qayyuum Yang Maha Merdeka Thaahaa: 11

64 al-Waajid yang Menemui Adh-Dhuhaa: 6-8

65 al-Maajid Yang Mulia Paduka Yang Mulia
66 al-Waahid Yang Maha Tunggal Al-Baqarah: 133

67 al-Ahad yang Paling Esa Al-Ikhlaas: 1

68 ash-Shamad the Most Needed Al-Ikhlaas: 2

69 al-Qaadir Al-Baqarah yang Paling Kuat: 20

70 al-Muqtadir yang Maha Kuasa Al-Qamar: 42

71 al-Muqqadim yang paling terdahulu Qaf: 28

72 al-Mu'akhkhir Ibraahiim Yang Paling Berakhir: 42

73 al-Awwal yang Paling Awal Al-Hadiid: 3

74 al-Aakhir Akhir Al-Hadiid: 3

75 azh-Zhaahir The Most Real Al-Hadiid: 3

76 al-Baathin yang ghaib Al-Hadiid: 3

77 al-Waalii The Most Ruling Ar-Ra'd: 11

78 al-Muta'aalii yang Paling Tinggi Ar-Ra'd: 9

79 al-Barr The Most Generous Ath-Thuur: 28

80 at-Tawwaab Yang Paling Penerima Perdamaian An-Nisa ': 16

81 al-Muntaqim Yang Paling Menyiksa As-Sajdah: 22

82 al-'Afuww The Most Forgiving An-Nisa ': 99

83 ar-Ra'uuf Yang Maha Pengasih Al-Baqarah: 207

84 Maalik al-Mulk yang Mempunyai Kerajaan Aali 'Imran: 26

85 Zuljalaal wa al-'Ikraam Orang Yang Mempunyai Kebesaran dan Kemuliaan Ar-Rahmaan: 27

86 al-Muqsith the Most Adil An-Nuur: 47

87 al-Jaami 'The Most Gathering of Sabaa': 26

88 al-Ghaniyy Yang Maha Kaya Al-Baqarah: 267

89 al-Mughnii Yang Paling Cukup An-Najm: 48

90 al-Maani 'The Most Preventing Hadith at-Tirmizi

91 adh-Dhaarr Yang Paling Berikan Al-An'aam: 17

92 an-Naafi 'Pemberi Yang Paling Berbangkit Al-Fath: 11

93 dari Glorious An-Nuur: 35

94 al-Haadii Maha Pemberi Al-Hajj: 54

95 al-Badii 'Pencipta Al-Baqarah: 117

96 al-Baaqii The Eternal Thaahaa: 73

97 al-Waarits Yang Maha Inherited Al-Hijr: 23

98 ar-Rasyid Al-Jin yang paling pandai: 10

99 ash-Shabuur Hadis Pesakit Paling Di-Tirmizi

"Wahai orang-orang yang beriman, ingatlah Allah mengingati sebanyak mungkin dan sembahyang dengan memurnikan Dia pada waktu pagi dan petang." (Qur'an 33:41).

Hanya dengan itu, dalam melaksanakan zikr dan dalam melakukan penyembahan lain selain daripada harus ikhlas, ia juga mesti disertai dengan contoh-contoh dan hujah-hujah dari Nabi. Dalam kes ini, sebutkan keberkesanan kenangan; termasuk keberkesanan asmara asmaul husna; mesti berdasarkan maklumat Allah dan Rasul Allah.

Memang benar bahawa peringatan hati mempunyai kebajikan yang sangat besar. Hanya khasiat yang mesti diiringi dengan proposisi yang sah yang berasal dari Allah dan Rasul-Nya. Kemudian, bacaan dengan mengharapkan sesuatu adalah dibenarkan sepanjang jangkaan dan matlamat tidak bertentangan dengan syariat. Rasul saw. sendiri berkata,

"Tuhan mempunyai sembilan puluh sembilan nama. Siapa pun yang membacanya (disertai dengan memahami dan mengamalkannya) mesti masuk surga".

Allah Subhannahu wa Ta'ala berfirman:

"Hanya rahmat Allah milikmu, maka maklumkanlah denganNya dengan menyebutkan nama Nabi dan meninggalkan orang-orang yang menyimpang dari kebenaran dalam namaNya, kemudian mereka akan mendapatkan pahala untuk apa yang mereka miliki lakukannya. " (Al-A'raf: 180)

Ayat ini menunjukkan perkara berikut:

Mewujudkan nama (asma) bagi Allah Subhannahu wa Ta'ala, maka sesiapa yang menafikan mereka berarti bahawa dia telah menafikan apa yang telah ditetapkan Allah dan juga bermaksud bahawa dia telah menentang Allah Subhannahu wa Ta'ala.

Itu asma 'Allah Subhannahu wa Ta'ala adalah semua nama. Dia bermakna sangat baik. Kerana ia mengandungi makna dan sifat yang sempurna, tanpa kecacatan dan kecacatan yang sedikit. Ia bukan hanya nama kosong yang tidak mempunyai makna atau makna.

Sesungguhnya Allah memerintahkan doa dan ketawa denganNya dengan namaNya. Jadi ini menunjukkan keagungannya dan cinta Tuhan untuk doa yang diiringi nama-Nya.

Bahawa Allah Subhannahu wa Ta'ala mengancam orang-orang yang diilhamkan dalam asma-Nya dan Dia akan membayar kembali perbuatan buruk mereka. Idlad mengikut bahasa bermaksud "الميل" yang cenderung. Ilhad dalam asma Allah bermaksud untuk mengalihkannya dari makna yang besar yang dimuatkan kepada makna kesombongan yang tidak ada. Seperti orang yang menafsirkannya dari makna sebenar kepada makna yang mereka buat.

Allah Subhannahu wa Ta'ala berfirman:

"Katakanlah: 'Berdoalah kepada Allah atau seruan Ar Rahman, Dengan nama yang kamu panggil,

Beliau mempunyai al-asma'ul husna (nama terbaik) ... ". (Al-Isra ': 110)

Telah dilaporkan, bahawa salah seorang penyembah berhala mendengar raja Nabi Shallallahu alaihi wa salam bersabda dalam sujudnya, "Ya Allah, wahai Rahman". Maka dia berkata, "Sesungguhnya Muhammad mengklaim bahawa dia hanya menyembah satu tuhan, sementara ia memohon kepada dua tuhan."

Maka Allah menurunkan ayat ini. Seperti yang disebutkan oleh Ibn Kathir.

Jadi, Allah menyuruh hamba-hamba-Nya untuk menawarkan doa kepada-Nya dengan menyebut nama-Nya sebagaimana yang dikehendakinya. Jika mereka mahu, mereka memanggil, "O Allah", dan jika mereka mahu dapat memanggil, "Ya Rahman" dan sebagainya. Ini menunjukkan nama tetap Allah dan setiap nama-Nya boleh digunakan untuk berdoa menurut subjek dan atmosfera, kerana segala-galanya adalah nama.

Allah Subhannahu wa Ta'ala berfirman:

"Dia adalah Tuhan, tidak ada Tuhan (yang berhak untuk disembah) tetapi Dia, Dia mempunyai al-asma'ul husna (nama baik)." (Thaha: 8) "... Siapa yang mempunyai nama-nama yang terbaik, berikanlah kepada-Nya apa yang ada di langit dan di bumi, dan Dia lah yang Maha Kuasa, lagi Maha Bijaksana." (Al-Hasyr: 24)

Maka sesiapa yang melepaskan asma 'Allah berarti dia berada di jalan penyembah berhala, seperti firman Allah Subhannahu wa Ta'ala: "Dan apabila dikatakan kepada mereka:' Sujudlah kamu semua kepada Yang Maha Pemurah ', mereka menjawab:' Siapakah Yang Maha Adakah kita akan menyembah Allah, adakah kamu memerintahkan kita (sujud kepada-Nya), dan (perintah sujud) menambah mereka (dari iman)? (Al-Furqan: 60)

Dan termasuk orang-orang yang dikatakan oleh Allah Subhannahu wa Ta'ala: "... walaupun mereka kafir kepada Allah Yang Maha Pemurah, Katakanlah: 'Dia Tuhanku, tidak ada Tuhan (yang berhak untuk menyembah) selain Dia ...'." (Ar-Ra'd: 30)

Itulah, inilah yang kufuri adalah Tuhanku, saya percaya pada rububiyah, uluhiyah, asma 'dan watak-Nya. Jadi ini menunjukkan bahawa rububiyah dan uluhiyahnya memerlukan kewujudan asma dan sifat Allah Subhannahu wa Ta'ala. Dan juga, sesuatu yang tidak mempunyai asma dan sifat tidak layak menjadi Rabb (Tuhan) dan Ilah (ibadah).

Nama mulia ini bukan hanya nama kosong yang tidak mengandungi makna dan watak, sebaliknya mereka adalah nama yang menunjukkan makna mulia dan watak yang hebat.

Setiap nama menunjukkan sifatnya, maka nama Ar-Rahman dan Ar-Rahim menunjukkan sifat rahmah; As-Sami 'dan Al-Bashir menunjukkan sifat pendengaran dan melihat; Al-'Alim menunjukkan sifat sains yang luas; Al-Karim menunjukkan watak karam (dermawan dan mulia); Al-Khaliq menunjukkan Dia menciptakan; dan Ar Razzaq menunjuk kepadanya memberikan sejumlah besar rizki. Dan sebagainya, setiap nama nama-Nya menunjukkan ciri sifat-Nya.

Syaikh Ibn Taymiyyah berkata: "Setiap nama nama-Nya menunjukkan Esensi yang dia panggil dan sifatnya, seperti Al-'Alim yang memperlihatkan Essence and knowledge, Al-Qodir memperlihatkan Essence and qudrah, Ar-Rahim menunjukkan Esensi dan sifat belas kasihan.

Ibnul Qayyim berkata, "Nama-nama Rabb Subhannahu wa Ta'ala menunjukkan sifat-sifat kesempurnaan-Nya, kerana ia telah diambil dari sifat-sifatNya, maka dia adalah nama dan karakter dan kerana itu ia menjadi suami, Kerana jika dia hanya lafazh-lafazh Maksudnya, maka ia tidak disebut sebagai hudna, tidak juga menunjukkan pujian dan kesempurnaan. Jika ya, tentu saja ia dibenarkan untuk menamakan nukqam dan ghadhab di tempat rahmat dan ihsan, atau sebaliknya.

Oleh itu, boleh dikatakan, "Ya Allah, aku telah menganiaya diriku sendiri, maka maafkan aku, kerana sesungguhnya Engkau adalah Al-Muntaqim." Wahai Allah, berikanlah kepadaku, sesungguhnya engkau adalah Adh-Dhar (Yang Memberi Madharat) dan Al-Mani '(Siapa Menolak) ... "dan sebagainya. Lagipun, jika ia tidak menunjukkan makna dan watak, tentunya tidak dibenarkan memberi berita dengan masdar itu dan tidak dapat mengatasinya. Tetapi realiti Tuhan sendiri telah memberitakan tentang diri-Nya dengan masdar-Nya dan menetapkan mereka untuk diri-Nya dan telah ditentukan oleh Rasul-Nya untuk Dia, seperti firman Allah Subhannahu wa Ta'ala: "Sesungguhnya Allah adalah Pemberi Rizki yang Mempunyai Kekuatan Lagi Sangat Sturdy. " (Adz-Dzariyat: 58)

Maksudnya, adalah wajar bagi seseorang untuk membaca nama Nabi atau peringatan tertentu dengan harapan mendapat syurga atau harapan lain selagi tidak bertentangan dengan syariat dan sama seperti yang dijelaskan oleh Allah dan Rasul-Nya. Ringkasnya, setiap pernyataan mengenai amal, keberkesanan, dan bilangan nombor peringatan mesti dikembalikan kepada teks dan proposisi yang sah: Al-Qur'an dan Sunnah; dengan itu mengelakkan bidaah dan khurafat.