Tanda-Tanda Kematian Menurut Islam

SILA AMBIL PERHATIKAN DAN PAKAI. Apa yang anda fikirkan? Bagaimana jika yang di TANDU adalah ANDA? Suka atau tidak SEPERTI anda akan mengalami sekali dalam seumur hidup anda. Ini dipanggil DEAD. Permulaan kehidupan BENAR-BENAR!

Tanda-tanda kematian menurut para ulama adalah benar dan nyata, hanya perbuatan dan ketakwaan kita dapat membezakan kepekaan kita terhadap tanda-tanda ini. Rasulullah Shallallahu'alaih diriwayatkan, masih dapat menunjukkan dan memberitahu keluarganya dan sahabatnya secara langsung bahawa dia akan mengalami kesulitan berurusan dengan sekaratul maut dari awal sampai akhir kehidupan Baginda.

Imam Ghazali Rahimahullah dilaporkan telah mencapai tanda-tanda ini sehingga ia mampu mempersiapkan diri untuk menghadapi Sakaratulmaut saja. Dia menyediakan dirinya dengan semua persediaan termasuk mandi, wuduk dan kafannya

Imam Ghazali Rahimahullah dilaporkan telah mencapai tanda-tanda ini sehingga ia mampu mempersiapkan diri untuk menghadapi Sakaratulmaut saja. Dia menyediakan dirinya dengan semua persediaan termasuk mandi, wuduk dan kafannya, hanya apabila dia tiba di badan dan kepala, dia telah memanggil saudaranya Imam Ahmad Ibn Hambal untuk menyambung tugas itu. Dia mati ketika Imam Ahmad bersedia menghafal wajahnya.

Mengenai riwayat-riwayat ini, ia menunjukkan kepada kita bahawa Allah SWT tidak pernah melakukan salah kepada hamba-Nya. Tanda-tanda yang diberikan adalah untuk menjadikan kita umat Islam dapat bertaubat dan sentiasa bersedia untuk perjalanan ke Allah SWT.

Walau bagaimanapun, semua tanda-tanda ini hanya akan diterapkan kepada orang Islam, manakala orang-orang yang kafir adalah mereka yang mengasaskan rakan kongsi dengan Allah, nyawa mereka akan dibatalkan tanpa peringatan mengikut kufr mereka kepada Allah SWT.

Tanda-tanda tersebut terdiri daripada beberapa syarat:

100 Hari Sebelum Hari Kematian

Ini adalah tanda pertama Allah SWT kepada hamba-Nya dan hanya akan direalisasikan oleh mereka yang dikehendakinya. Walau bagaimanapun, semua umat Islam akan mendapat tanda ini, hanya jika mereka sedar atau tidak. Tanda ini akan digunakan secara normal selepas masa Asar. Seluruh badan dari ujung rambut ke ujung kaki akan mengalami getaran, seolah-olah menggigil.

Sebagai contoh, seperti daging lembu / kambing yang baru saja disembelih, di mana jika kita perhatikan, kita akan mendapati daging seolah-olah bergetar. Tanda ini sangat baik, dan bagi orang-orang yang menyadari dan mengalahkan hati mereka, mungkin ini tanda kematian, getaran ini akan berhenti dan hilang setelah menyadari kehadiran tanda ini.

Bagi mereka yang tidak diberi kesedaran atau mereka yang disapu dengan kesenangan tanpa berfikir tentang kematian, tanda ini akan hilang tanpa sebarang manfaat. Bagi mereka yang menyedari kehadiran tanda ini, maka ini adalah peluang terbaik untuk memanfaatkan tempoh yang ada untuk menyediakan diri dengan perbuatan dan hal ehwal yang akan dibawa atau ditinggalkan setelah kematian.

40 Hari Sebelum Hari Kematian

Tanda ini juga akan berlaku selepas masa Asar. Pusat kami akan berdiam diri. Apabila daun ini ditulis nama kami akan jatuh dari pohon yang terletak di atas Arash Allah swt. Kemudian malaikat maut akan mengambil daun dan mula membekalkannya di atas kita, di antaranya adalah bahawa ia akan mulai mengikut kita sepanjang masa.

Malaikat kematian akan berlaku akan menunjukkan mukanya sekilas dan jika ini berlaku, mereka yang dipilih akan merasa seolah-olah bingung dengan serta-merta. Malaikat maut hanya seorang, tetapi kuasa untuk hidup adalah sama dengan jumlah nyawa yang akan diambilnya.

7 Hari Sebelum Hari Kematian

Tanda itu hanya akan diberikan kepada mereka yang diuji dengan penyakit di mana orang sakit yang tidak makan secara tiba-tiba suka makan.

3 Hari Sebelum Hari Kematian

Pada masa ini akan ada denyutan di bahagian tengah dahi kita yang ada di antara dahi kanan dan kiri. Sekiranya tanda ini dapat diketahui / difahami maka kita akan berpuas hati selepas itu supaya perut kita tidak mengandungi banyak najis dan ini akan memudahkan urusan orang-orang yang akan mandi kita kemudian.

Apabila ini juga mata hitam kita tidak akan bersinar lagi dan bagi orang yang sakit hidungnya perlahan akan turun, dan ini dapat dilihat jika kita melihatnya dari bahagian sampingan. Telinga akan layu di mana hujung akan secara beransur-ansur masuk ke dalam. Kaki yang terjejas akan perlahan-lahan jatuh ke hadapan dan sukar untuk dikuatkuasakan.

1 Hari Sebelum Hari Kematian

Akan berkuatkuasa selepas masa Asar di mana kita akan merasakan dendam di belakang, iaitu di mahkota mahkota di mana ini menunjukkan bahawa kita tidak akan mempunyai masa untuk memenuhi masa Asar pada keesokan harinya.

Tanda akhir

Akan berlaku keadaan di mana kita akan merasakan satu keadaan dingin di bahagian pusat dan akan turun ke pinggang dan seterusnya akan naik ke bahagian halkum. Ketika ini hendaklah kita terus mengucap kalimah syahadah dan berdiam diri dan menantikan kedatangan malaikatmaut untuk menjemput kita kembali kepada Allah SWT yang telah menghidupkan kita dan sekarang akan mematikan pula.

BERSIAP SIAPLAH, HARI ITU PASTI AKAN DATANG! SUDAH SIAPKAH BEKAL KITA?

Wallahu a’lam